Файл: Epataea pemataa b pahhe 3mmahacta eceo фamocoфaa.docx

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.02.2024

Просмотров: 81

Скачиваний: 0

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.



EPATAEA PEMATAA

B PAHHEŇ 3MMAHACTA ECEOŇ ФAMOCOФAA

B. B. bPoBKNH

Nнcтнт øнhocoøнн н пpaba Co PAH drakar@ngs.ru





V£AdIMIR BRoVkIN

Institute of Phi1osophy and £aw SB RAS (Novosibirsk, Russia) THE CRITICS oT RE£IOIoN IN EAR£Y HE££ENISTIC PHI£oSoPHY

ABSTRACT. This artic1e discusses the sociohistorica1 conditions of the formation of criticism of re1igious representations in Oreek phi1osophy in the period of ear1y He11enism. It is estab1ished that the formation of this criticism according to Epicurus, Theodorus, Bion and Euhemerus was inf1uenced by the fo11owing factors. Tirst, it is the rapid deve1opment of the cu1t of He11enistic kings. Second1y, it is the emergence of new inf1uentia1 gods, the growing popu1arity of the Eastern gods in Oreece, and re1igious syncretism. Third1y, it is a gradua1 weakening of the traditiona1 cu1t of the o1ympian gods. Tourth1y, it is the crisis of the po1is, which contributed to the growth of individua1ism, weakening of re1igious and mora1 norms.

kEYWoRdS: Euhemerus, Epicurus, Theodorus the Ood1ess, Bion of Borysthenes, Cu1t of kings, o1ympian re1igion, re1igious syncretism, crisis of po1is.





B 4aннoй cтaт"e mы paccmoтpнm boпpoc o coyнah"нoнcтopнueckнx ychobняx øopmнpobaння kpнтнkн pehнfнosныx пpe4cтabheннй b fpeueckoй øнhocoøнн b пepнo4 paннefo shhнннsma (334-281 ff. 4o н. s.). Kpнтнka pehнfнosныx пpe4cтabheннй нmeeт 4abннe тpa4нyнн b fpeueckoй øнhocoøнн. B V-IV bb. 4o н. s. тpa4нyнoннaя fpeueckaя pehнfня пo4bepfahac" kpнтнke co cтopoны coøн


ΣXoΩH Vo1. 13. 2 (21e) T B. B. bpobkнн, 21e www.nsu.ru/c1assics/scho1e doI:1.2525/1ee5432821e13263ç64ç



638 Kpнтнka pehнfнн b shhнннcтнueckoй øнhocoøнн

cтob.1 Moжнo пpe4пohoжнт", uтo sтo 6ыho cbяsaнo c kpнsнcom пohнcнoй cнcтemы, aтomнsayнeй fpeueckofo o68ecтba, pasmыbaннem mopah"ныx н pehнfнosныx нopm.2 Ho нa sтom kpнтнka pehнfнн нe ocтaнobнhac". Mepнo4 paннefo shhнннsma b нcтopнн aнтнuнoй øнhocoøнн 6ыh oтmeueн пoяbheннem camыx pa4нkah"ныx пosнyнй b oтнoweннн pe

hнfнн. Peu" н4eт o bsfhя4ax 3пнkypa (341-2ç ff. 4o н. s.), Фeo4opa bes6oжннka (ok. 345-255 ff. 4o н. s.), bнoнa bopнcøeнckofo (ok. 335-245 ff. 4o н. s.) н 3bfemepa3 (ok. 34-26 ff. 4o н. s.). B boпpoce o pehнfнosныx пpe4cтabheнняx
3пнkypa, Фeo4opa, bнoнa н 3bfemepa нac ннтepecyeт momeнт, cbяsaнный co bpemeнem нx пoяbheння. Ha нaw bsfhя4, тoт øakт, uтo sтн пosнyнн пoяbhяdтcя нmeннo b пepнo4 paннefo shhнннsma, нe
яbhяeтcя chyuaйнocт"d. Mы пohafaem, uтo ycнheннe kpнтнkн pehнfнosныx пpe4cтabheннй b fpeueckoй øнhocoøнн b 4aнный пepнo4 6ыho cbяsaнo c pashнuныmн øakтopamн coyнah"нoнcтopнueckofo