Файл: Read the text and fulfil the exercises after the text. The Control System.docx
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 28.03.2024
Просмотров: 10
Скачиваний: 0
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Variant 2
Read the text and fulfil the exercises after the text.
The Control System
Steering is controlled by a hand wheel, mounted on an inclined column and attached to a steering tube inside the column. The other end of the tube is connected to the steering gear, which is designed to provide maximum ease of operation. Power steering, adapted for passenger cars in the early 1950s, is generally a hydraulic mechanism used as a booster to reduce the effort of steering.
A car has two sets of brakes: the hand or emergency brake and the foot brake. The emergency brake generally operates on the rear wheels only. The foot brake in modern cars is always of the four-wheel type, operating on all wheels. Hydraulic brakes on cars and hydraulic vacuum, air, or power brakes on lorries apply the braking force to the wheels with much less force on the brake pedal than is required with ordinary mechanical brakes. The wheel brakes are generally of the internally expanding type, in which a convex strip of material is forced against a concave steel brake drum.
1. Match the term in the left column and the meaning in the right column.
1. steering - g 2. hand wheel - f 3. mount - j 4. inclined column - k 5. steering tube - n 6. steering gear - b 7. power steering - o 8. booster - m 9. emergency brake - e 10. rear wheel - c 11. boot brake - a 12. hydraulic brake - d 13. vacuum brake – i 14. power brake - l 15. air actuated brake - h | a) ножной тормоз b) рулевой привод c) заднее колесо d) гидравлический тормоз e) тормоз экстренного торможения f) маховик ручной подачи g) управление h) тормоз воздушного привода i) тормозная система с вакуумным усилителем привода j) устанавливать k) наклонная колонка (стойка) l) механический тормоз m) бустер (стартовый ускоритель) n) рулевая колонка o) рулевой привод с усилителем |
2. Translate the word combinations (pay attention to prepositions):
control by a hand wheel;
attack to a steering tube;
inside the column, the end of the tube;
connect to the steering gear;
ease of operation;
adapt for cars;
the effort of steering;
operate on the rare wheels;
force on the brake pedal;
a strip is forced against.
Answer:
control by a hand wheel | управление с помощью маховика ручной подачи |
attach to a steering tube | присоединить к рулевой колонке |
inside the column | внутри стойки |
the end of the tube | конец рулевой колонки |
connect to the steering gear | соединить с рулевым приводом |
ease of operation | удобство управления |
adapt for cars | адаптировать для автомобилей |
the effort of steering | усилие при управлении/рулении |
operate on the rare wheels | действовать на задние колеса |
force on the brake pedal | усилие на педаль тормоза |
a strip is forced against | полоса прижимается к |
3. Find in the text synonyms to the following words:
put, fix, fit, construct, perform, supply.
Answer:
put | apply |
fix | attach /connect |
fit | adapt |
construct | design |
perform | operate |
supply | provide |
4. Find in the text sentences in the Passive Voice, write them down and translate the sentences into Russian.
-
Steering is controlled by a hand wheel, mounted on an inclined column and attached to a steering tube inside the column.
Рулевое управление осуществляется с помощью маховика ручной подачи, установленного на наклонной стойке и прикрепленного к рулевой колонке внутри стойки.
-
The other end of the tube is connected to the steering gear, which is designed to provide maximum ease of operation.
Другой конец рулевой колонки соединен с рулевым механизмом, который сконструирован так, чтобы обеспечить максимальное удобство управления
-
Hydraulic brakes on cars and hydraulic vacuum, air, or power brakes on lorries apply the braking force to the wheels with much less force on the brake pedal than is required with ordinary mechanical brakes.
Гидравлические тормоза на легковых автомобилях и гидравлические вакуумные, воздушные или силовые тормоза на грузовых автомобилях прикладывают тормозное усилие к колесам с гораздо меньшим усилием на педали тормоза, чем это требуется при использовании обычных механических тормозов.
-
The wheel brakes are generally of the internally expanding type, in which a convex strip of material is forced against a concave steel brake drum.
Колесные тормоза, как правило, имеют внутреннее расширение, при котором выпуклая полоса материала прижимается к вогнутому стальному тормозному барабану.
5. Answer the questions.
1. What is steering controlled by?
Steering is controlled by a hand wheel.
-
What does steering gear provide?
Steering gear provides maximum ease of operation.
-
What reduces the effort of steering?
Power steering reduces the effort of steering.
-
What sets of brakes has a car?
A car has two sets of brakes: the hand or emergency brake and the foot brake.
-
How does the emergency brake operate?
The emergency brake generally operates on the rear wheels only.
-
How many wheels does the foot brake operate on?
The foot brake in modern cars operates on four wheels.
6. Fill in the gaps according to the contest. Use the words given below.
Brakes
The system for slowing and stopping the car is, not surprisingly, completely __1__ of the systems which make it go. Although the brakes are __2__ at the wheels where they can act directly, and they mount to parts of the __3__ system, the brakes and suspension are completely __4__ systems.
The brakes act to slow or stop the car by causing __5__. Since cars are relatively heavy, the amount of friction __6__ to stop it safely and effectively is quite high, and requires __7__ force. Virtually all modern cars use a system of __8__ to multiply the force __9__ to the brake pedal and to __10__ it uniformly to the four wheels.
The brake pedal is connected by a __11__ linkage to the first major hydraulic component, the master cylinder, usually mounted on the firewall at the back of the compartment. A piston in the __12__ cylinder creates hydraulic pressure in the brake lines going to the wheels. Because the brakes are located at the wheels and move relative to the body, the final length of brake line at each wheel is __13__, so that it follows the movement. At each wheel, the __14__ pressure acts on the brake mechanism to cause friction and slow the wheel. The hydraulic components are sized in such a way that the driver's force applied to the brake pedal is highly __15__ by the time it acts on the wheels.
1. located; 2. separate; 3. independent; 4. suspension; 5. required; 6. hydraulics; 7. distribute; 8. engine; 9. hydraulic; 10. multiplied; 11. friction; 12. considerable; 13. applied; 14. mechanical; 15. flexible.
Answer:
The system for slowing and stopping the car is, not surprisingly, completely independent of the systems which make it go. Although the brakes are located at the wheels where they can act directly, and they mount to parts of the suspension system, the brakes and suspension are completely separate systems.
The brakes act to slow or stop the car by causing friction. Since cars are relatively heavy, the amount of friction required to stop it safely and effectively is quite high, and requires considerable force. Virtually all modern cars use a system of hydraulics to multiply the force applied to the brake pedal and to distribute it uniformly to the four wheels.
The brake pedal is connected by a mechanical linkage to the first major hydraulic component, the master cylinder, usually mounted on the firewall at the back of the compartment. A piston in the engine cylinder creates hydraulic pressure in the brake lines going to the wheels. Because the brakes are located at the wheels and move relative to the body, the final length of brake line at each wheel is flexible, so that it follows the movement. At each wheel, the hydraulic pressure acts on the brake mechanism to cause friction and slow the wheel. The hydraulic components are sized in such a way that the driver's force applied to the brake pedal is highly multiplied by the time it acts on the wheels.
7. Translate the sentences into English.
Тормоза
-
Автомобиль оборудован тормозными системами: рабочей, запасной и ос-тановочной.
- The vehicle is equipped with brake systems: service, emergency and stopping systems.
-
Рабочая тормозная система снижает скорость автомобиля.
- The service brake system reduces the speed of the vehicle.
-
Тормозные системы разделяются на барабанные и дисковые.
- The braking systems are divided into drum and disc brakes.
-
Тормозные системы располагаются на передних и задних колесах и пре-пятствуют вращению колес.
- The brake systems are located on the front and rear wheels and prevent the wheels from spinning.
-
Тормозной привод передает усилия от ноги водителя к тормозным меха-низмам.
- The brake actuator transmits forces from the driver's foot to the brake mechanisms.
Автоматическая тормозная система
-
В современных автомобилях используется автоматическая система, на-зываемая АВС.
- Modern cars use an automatic system called ABS.
-
Преимуществом этой системы является минимальный тормозной путь
и управляемость автомобиля водителем.
- The advantage of this system is the minimum braking distance and controllability of the vehicle by the driver.
-
Недостатком системы АВС является возможность блокировки действий водителя.
- The disadvantage of the ABC system is the possibility of blocking the actions of the driver.
-
Когда колесо останавливается, открывается электромагнитный клапан.
- When the wheel stops, the solenoid valve opens.
-
Тормозные колодки разжимаются, колеса начинают вращаться, давление увеличивается с помощью вакуумного усилителя.
- The brake pads are unclamped, the wheels start turning, and the pressure is increased by the vacuum booster.
8. Translate the text The Control System into Russian.
Система управления
Рулевое управление осуществляется с помощью маховика ручной подачи, установленного на наклонной стойке и прикрепленного к рулевой колонке внутри стойки. Другой конец рулевой колонки соединен с рулевым механизмом, который сконструирован так, чтобы обеспечить максимальное удобство управления. Рулевой привод с усилителем, адаптированный для легковых автомобилей в начале 1950-х годов, обычно представляет собой гидравлический механизм, используемый в качестве усилителя для снижения усилия при рулевом управлении.
В автомобиле есть два комплекта тормозов: ручной или аварийный тормоз и ножной тормоз. Аварийный тормоз обычно действует только на задние колеса. Ножной тормоз в современных автомобилях всегда четырехколесного типа, действующий на все колеса. Гидравлические тормоза на легковых автомобилях и гидравлические вакуумные, воздушные или силовые тормоза на грузовых автомобилях прикладывают тормозное усилие к колесам с гораздо меньшим усилием на педали тормоза, чем это требуется при использовании обычных механических тормозов. Колесные тормоза, как правило, имеют внутреннее расширение, при котором выпуклая полоса материала прижимается к вогнутому стальному тормозному барабану.