Файл: Read and translate the text. (Translate the text by writing out unfamiliar words).docx
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 29.04.2024
Просмотров: 14
Скачиваний: 0
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
Read and translate the text. (Translate the text by writing out unfamiliar words).
SCIENCE
Science (from Latin scientia, meaning "knowledge") is an enterprise that builds and organizes knowledge in the form of testable explanations and predictions about the world. An older and closely related meaning still in use today is that of Aristotle for whom scientific knowledge was a body of reliable knowledge that can be logically and rationally explained. Since classical antiquity science as a type of knowledge was closely linked to philosophy. In the early modern era the words "science" and "philosophy" were sometimes used interchangeably in the English language. By the 17th century, natural philosophy (which is today called "natural science") had begun to be considered separately from «philosophy» in general, while, "science" continued to be used in a broad sense denoting reliable knowledge about a topic, in the same way it is still used in modern terms such as library science. However, in modern use, "science" is still mainly treated as synonymous with 'natural and physical science', and thus restricted to those branches of study that relate to the phenomena of the material universe and their laws, sometimes with implied exclusion of pure mathematics. This is now the dominant sense in ordinary use. The word "science" became increasingly associated with the disciplined study of physics, chemistry, geology and biology. This sometimes left the study of human thought and society in a linguistic limbo, which was resolved by classifying these areas of academic study as social science. In its turn the term «humanities» or «arts» refers to the subjects of study that are concerned with the way people think and behave, for example literature, language, history and philosophy (as it understood nowadays). Science is often distinguished from other domains of human culture by its progressive nature: in contrast to art, religion, philosophy, morality, and politics, there exist clear standards or normative criteria for identifying improvements and advances in science. For example, the historian of science George Sarton argued that “the acquisition and systematization of positive knowledge are the only human activities which are truly cumulative and progressive,” and “progress has no definite and unquestionable meaning in other fields than the field of science”. However, the traditional cumulative view of scientific knowledge was effectively challenged by many philosophers of science in the 1960s and the 1970s, and thereby the notion of progress was also questioned in the field of science. Debates on the normative concept of progress are at the same time concerned with axiological questions about the aims and goals of science. The task of philosophical analysis is to consider alternative answers to the question: What is meant by progress in science? This conceptual question can then be complemented by the methodological question: How can we recognize progressive developments in science? Relative to a definition of progress and an account of its best indicators, one may then study the factual question: to what extent, and in which respects, is science progressive?
1.Translated to Russian:
Наука
Наука (с латинского scientia, означает “знание”) - деятельность, которая выстраивает и организует знания в форму объяснения и предсказуемости мира. Старое и более близкое по значению объяснение всё ещё остаётся за Аристотелем, для которого научные знания были основой надежности, логически и рационально объяснялись. Ещё с древних времен наука была крепко связана с философией. В ранее новое время слова “наука” и ” философия” в Английском языке иногда были взаимозаменяемыми. В 17 веке, естественная философия (на сегодняшний день зовется естественной наукой) в основном начала рассматриваться отдельно от “философии”, тем временем “наука” продолжала пониматься как знания по конкретным темам, так же используется и в современных терминах такие как библиотечное дело. Помимо этого, при современном употреблении слова “наука” в основном рассматривается как синоним “естественной и физической науки” тем самым ограничивается теми областями изучения, которые относятся к феноменам материальной вселенной и её законам, иногда не прибегая к чистой математики. На данный момент оно является основным понятием при обычном употреблении. Слово “наука” начала все чаще
ассоциироваться с дисциплинами такими как физика, химия, геология и биология. Таким образом учения о человеческих мыслях и обществе находились в лингвистической неопределенности, которая решалась путем классификации этих областей академического обучения как социальных наук. В свою очередь термины “гуманитария” и “искусство” относятся к объекту изучения, которые связаны с тем, как люди думают и ведут себя, например литература, язык, история и философия (как это принято в наши дни). Наука часто отличается от других областей человеческой культуры своим прогрессивным характером: в сравнении с искусством, религией, философией, моралью и политикой, где существуют четкие стандарты и нормативные критерии для определения улучшений и достижений в науке. Например, историк науки Джордж Сартон утверждал, что “приобретение и систематизация позитивных знаний только человеческая активность, которая правдиво является кумулятивной и прогрессивной” и “прогресс не имеет определенного и неоспоримого значения в других областях, кроме области науки”. Однако традиционный кумулятивный взгляд на научные знания был эффективно оспорен многими философами науки в 1960-х и в 1970-х, и тем самым поставив под сомнение понятие прогресса в области науки. Дебаты о нормативной концепции прогресса в то же время связаны с аксиологическими вопросами о целях и задачах науки. Задача философского анализа состоит в альтернативные ответах на вопрос: Что в науке означает прогресс? Этот концептуальных вопрос может быть дополнен методологическим вопросом: Как мы можем распознать прогрессивное развитие в науке? Относительно распознания прогресса и проанализировав его лучшие показатели, можно приступить к изучению фактического вопроса: В каком объёме и в каких направлениях наука прогрессирует?
Unfamiliar words: Interchangeably, denoting, distinguished.
2.Questions:
1.) What is meant by progress in science?
Progress in science consists increase in knowledge and achieving certain goals which affect subsequent discoveries.
2.) How can we recognize progressive developments in science?
In how discoveries in the field of science are recorded by the community as truthfully and encourage new discoveries with a new knowledge.