Файл: 1. Станциянинг исобий суткалик юк ва вагон айланмасини анилаш.doc
ВУЗ: Не указан
Категория: Не указан
Дисциплина: Не указана
Добавлен: 04.02.2024
Просмотров: 30
Скачиваний: 0
ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.
L'ом ≥ Lом ва F'ом ≥ Fом
Lфр.ж.. = 25 · 14,73 / 4 +20 = 112 м; Lфр.к. = 26 · 14,73 / 4 +20 = 116 м.
Fом= [1205 · 1,5 · 1,7 · (1 - 0,15) / 0,85] +
+ [1265 · 2 · 1,7 · (1- 0,15) / 0,85] = 7374 м2 .
Идишли-ўровли ва донали юкларни сақлаш учун ташқарисида темир йўли жойлашган СП-18-72 ёпиқ омборини қабул қиламиз (Bом = 18 м;
Lтип = 72 м).
Lом = 7374 / 18 = 409,6 м; Nом = 409,6 / 72 = 6 та омбор;
L'ом = 6 · 72 = 432 м; F'ом = 18 · 432 = 7776 м2;
L'ом = 432 м. > Lом = 409,6 м . F'ом= 7776 м2 > Fом = 7374 м2
2.2. Контейнерларни сақлаш учун очиқ майдонининг асосий габарит ўлчамларини ҳисоблаш.
Контейнерлар кранлар билан жиҳозланган очиқ майдонларда сақланади. Контейнерларни сақлаш учун очиқ майдоннинг (қуйида контейнер майдон деб юритилади) асосий габарит ўлчамлари ушбу контейнер майдонига келиб тушаётган контейнерларнинг турига, уларнинг сонига, контейнер майдонда контейнерларнинг тўхтаб туриш муддатига, бажарилаётган технологик операцияларга ва фойдаланадиган механизация воситаларининг турига боғлиқдир.
ОТФ нинг зарурий узунлиги (2.1) формула ёрдамида аниқланади. i турдаги (3, 5 ва 20 тонналик) контейнерларнинг сақлаш учун зарурий контейнер майдон юзаси қуйидаги формула ёрдамида аниқланади:
Fi = [(Ni.ж. · tсақ.ж. + Ni.к. · tсақ.к.) · (1 - α) +
+ Kт · (Ni.ж. + Ni.к.) · tр + Ni.б. tб] · ƒ i ·Kў.й. , м2 (2.7)
бу ерда Ni.ж. , Ni.к. – мувофиқ равишда жўнаш ва келиш бўйича ҳисобий
суткалик контейнер айланмаси**, конт/сут;
tсақ.ж. , tсақ.к. – мувофиқ равишда жўнаш ва келиш бўйича контейнер-
ларни очиқ майдонда норматив сақлаш муддати*, сут;
Kт – контейнер паркидаги носоз контейнерларни инобатга
олувчи коэффициент, (Kт = 0,03 0,05);
tб , tр – бўш ва носоз контейнерларни очиқ майдонида
норматив сақлаш муддати*, сут;
ƒ i – i турдаги (3, 5 ва 20 тонналик) бир дона контейнер-
нинг очиқ майдонида эгаллайдиган жойи*, м2;
Ni.б. – i турдаги (3, 5 ва 20 тонналик) бўш контейнерлар
сони.
Ni.б.= | Ni.ж. - Ni.к.| конт/сут.
Контейнерларни сақлаш учун контейнер майдоннинг эни фойдаланиладиган ОТМ нинг турига боғлиқ бўлиб, очиқ майдонида:
а) икки консолли чор пояли кран ишлаганида (3-расм, а),
Bм = Lпр - 2 · (ва + во), м (2.8)
б) кўприкли ёки консолсиз чор пояли кран ишлаганида (3-расм, б),
Bм = Lпр - (вг + вэ + во), м (2.9)
в) стрелали кран ишлаганида (3-расм, в),
Bм = ℓмах - ℓмin, м (2.10)
ёки
Bм = ℓмах - акр, м (2.11)
бу ерда Lпр – кран пролети (оралиғи) *, м;
ва – кранни юргизучи аравачасининг габарити, (ва = 0,3 0,7), м;
во – кранни юргизувчи аравачисининг энг чиқиб турадиган қис-
мидан четдаги контейнер (ёки юк) гача бўлган хавфсизлик
оралиғи, (во = 0,6 1,0), м;
вг– қ урилмаларнинг габарит яқинлашуви, (вг = 4,9), м;
вэ – кран ости йўллари устунларини (эстакадани) эни,
(вэ = 0,5 0,8), м;
ℓмах , ℓмin – кран стреласининг максимал ва минимал қаноти*, м;
акр – кран кабинасининг габарит ўлчами, м.
Контейнерларни сақлаш учун контейнер майдоннинг узунлиги қуйидаги формула орқали аниқланади:
Lм = Fм / Bм ,м (2.12)
Ўрта тоннажли ва катта тоннажли контейнерлар алоҳида-алоҳида контейнер майдонларда сақланади, чунки уларни ортиб-тушириш учун юк кўтариши ҳар турли бўлган кранлар ишлатилади.
Ўрта тоннажли контейнерлар майдони,
Fм = F3 + F5 , м
Lфр.ж. = 29 · 13,92 / 4 +15 = 116 м; Lфр.к. = 33 · 13,92 / 4+15 = 130 м;
N3.б.= | 170 – 151 | = 19 конт/сут; N5.б.= | 85 – 76 | = 9 конт/сут;
F3 = [(151 · 1 + 170 · 2) · (1 – 0,2) + 0,04 · (151 + 170) · 1 +
+ 19· 1] · 2,78 · 1,9 = 2373 м2;
F5 = [(76 · 1 + 85 · 2) · (1 – 0,2) + 0,04 · (76 + 85) · 1 +
+ 9 · 1] · 5,57 · 1,9 = 2377 м2;
3-расм. Кранлар билан жиҳозланган очиқ майдонлар
1- икки консолли чор пояли кран; 2- кўприкли кран; 3- темир йўлида юрадиган айланувчи стрелали кран; 4- юкларни сақлаш учун очиқ майдон;
5- автойўлак; 6- темир йўли; 7- кран ости йўли; 8- эстакада; 9- электр тармоғи.
Ўрта тоннажли контейнерлар сақлаш учун контейнер майдоннинг умумий юзаси:
Fм. = 2373 + 2377 = 4750 м2;
I - вариант
Ўрта тоннажли контейнерларни ортиш ва тушириш учун КК-6 русумли икки консолли чор пояли крандан фойдаланилганда (Lпр = 16 м; Gн = 6 т):
Bм. = 16 - 2 · (0,4 + 0,6) = 14 м;
Lм. = 4750 / 14 = 340 м.
II - вариант
Оғир вазинли юкларни очиқ майдонда ортиш ва тушириш учун КДКК-10 русумли икки консолли чор пояли крандан фойдаланилганда (Lпр = 16 м; Gн = 6 т):
Bм. = 16 - 2 · (0,4 + 0,6) = 14 м;
Lм = 4750 / 14 = 340 м.
2.3. Оғир вазинли юклар сақлаш учун очиқ майдонининг асосий габарит ўлчамларини ҳисоблаш.
Оғир вазнли юклар кранлар билан жиҳозланган очиқ майдонларда сақланади. ОТФ нинг зарурий узунлиги (2.1) формула ёрдамида аниқланади. Оғир вазинли юкларни сақлаш учун очиқ майдонининг зарурий юзаси қуйидаги формула ёрдамида аниқланади:
Fм = (n4.ж.· tсақ.ж. + n4.к.· tсақ.к.) ·ƒв · Kў.й., м2 (2.13)
бу ерда n4.ж. , n4.к. – мувофиқ равишда жўнаш ва келиш бўйича ҳисобий
суткалик вагон айланмаси **, ваг/сут;
ƒв – вагон полининг фойдали юзаси *, м2.
Оғир вазнли юклар сақлаш учун очиқ майдонининг эни фойдаланадиган ОТМ турига қараб (2.8; 2.9; 2.10; 2.11) формулалар ёрдамида аниқланади. Оғир вазнли юклар сақлаш учун очиқ майдонининг узунлиги эса (2.12) формула орқали аниқланди.
Lфр.ж. = 12 · 14,62 / 2 +15 = 103 м; Lфр.к. = 11 · 14,62 / 2 +15 = 95 м;
Fм = (12· 1 + 11· 2,5) ·36,8· 1,6 = 2325 м2
Оғир вазинли юкларни очиқ майдонда ортиш ва тушириш учун КДКК-10 русумли икки консолли чор пояли крандан фойдаланилганда (Lпр = 16 м; Gн = 6 т):
Bм. = 16 - 2 · (0,4 + 0,6) = 14 м;
Lм = 2325 / 14 = 166 м.
2.4. Тўкилувчан юкларни ортиш учун чўққисимон
очиқ омборларниннг асосий габарит ўлчамларини аниқлаш.
Кўмир, маъдан, қум, шағал, майда тош ва шу каби тўкилувчан юкларни сақлаш ва очиқ вагонларга ортиш учун чўққисимон очиқ омборлардан фойдаланиш мумкин Бундай очиқ омборларни асосий габарит ўлчамлари қуйидаги тартибда ҳисобланади. Очиқ омбор узунлиги иш фронтини таъминлаш шартидан келиб чиққан ҳолда аниқланади. Иккита ортиш йўли мавжуд бўлганида иш фронти қуйидаги формула ёрдамида ҳисобланади:
Lфр = (n4.ж. · ℓ4 + n8.ж. · ℓ8) / (2 · m) + аm , м (2.24)
бу ерда n4.ж. , n8.ж. – мувофиқ равишда тўрт ва саккиз ўқли вагонларнинг
жўнаш бўйича ҳисобий суткалик вагон
айланмаси **, ваг/сут;
ℓ4 , ℓ8 – мувофиқ равишда тўрт ва саккиз ўқли вагонларнинг
автоулагич ўқлари бўйича узунлиги * м.
Чўққисимон очиқ омбор сиғимини қуйидагича аниқлаш мумкин:
Eом = Qс.ж. · tсақ.ж. , (2.25)
бу ерда Qс.ж. – жўнаш бўйича ҳисобий суткалик юк айланмаси **, т/сут.
tсақ.ж – жўнаш бўйича юкларни омборда норматив сақлаш
муддати *, сут.
Шунингдек чуққисимон очиқ омбор сиғимини унинг геометрик ўлчамлари асосида қуйидаги формула орқали ҳам аниқлаш мумкин:
Eом = Fш · Lфр · γ · φ , т (2.26)
бу ерда Fш– юк уюми кўндаланг кесимининг юзаси, м;
γ – юкнинг ҳажмий массаси*, т/м3;
φ – юк уюмининг нотекис тўлишини инобатга олувчи
коэффициент (φ 0,85 0,90).
Бу (2.26) формула юк уюмининг кўндаланг кесими юзасини аниқлаш имкониятини беради,
Fш = Eом / (Lфр · γ · φ) , м2 (2.27)
Бошқачасига олиб қаралганида эса юк уюми кўндаланг кесимининг юзасини унинг геометрик ўлчамлари асосида қуйидаги формула орқали ҳам аниқлаш мумкин, яъни:
Fш = Bш · Hш / 2 = B · tgρ' / 4 , м2 (2.28)
бу ерда Bш – юк уюмининг эни, м;
Hш – юк уюмининг баландлиги, м;
ρ' – юкнинг табиий нишаблик бурчаги*, град.
(2.28) формулада номаълум бўлган юк уюмининг эни (Bш) ни қуйидагича аниқлаш мумкин, яъни:
Bш = 2 · ,м (2.29)
Юк уюмининг баландлиги (Hш) ни эса қуйидаги формула ёрдамида аниқланади,
Hш = (Bш / 2) · tgρ' , м (2.30)
Чўққисимон очиқ омбор эстакадасининг баландлиги юк уюми баландлигидан 0,5 метрга баландроқ бўлиши керак,
Hэст = Hш + 0,5 , м (2.31)
Чўққисимон очиқ омбор энини қуйидагича аниқлаш мумкин,
Bом = Bш + 2 · R + 2 · вг , м (2.32)
бу ерда R – фойдаланиладиган ОТМ русумига боғлиқ бўлган, юк уюми
(штабели) четидан қурилмаларнинг габарит яқинлашувигача
бўлган масофа, (R = 16 м- бир ковшли трактор юклагичдан,
R = 2 · ℓмin - грейфер билан жиҳозланган стрелали крандан ва
R = 2 · (акр + во) - экскаваторлардан фойдаланилганда), м.
Чўққисимон очиқ омборнинг умумий узунлиги қуйидаги формула ёрдамида аниқланади,
Lом = Lфр + Lн , м (2.33)
бу ерда Lн - омбор эстакадасининг нишаб қисми, м:
Lн = Hэст / tgρ'' , м (2.34)
бу ерда ρ'' - эстакаданинг нишаблик бурчаги (ρ'' = ρ'-10°).
Чўққисимон очиқ омборнинг умумий майдони қуйидаги формула ёрдамида аниқланади,
Fом = Bом · Lом , м (2.35)
Lфр = (23·13.92 + 9 ·20.24) / (2 · 4) + 15 =78 м
Eом =2712·2.5=6780
Fш = 6780 / (78 · 0.8 · 0.85) =128 м2
Bш = 2 · =32 ,м
Hш = (32 / 2) · 0.5 = 8 м
Hэст = 8 + 0,5 = 8.5 м
Bом = 32 + 2 · 16 + 2 ·4.9 =74 м
Lн = 8.5 / 0.36 = 24 м
Lом = 78 + 24 = 102 м
Fом = 74 · 102 =7548 м2
3. Ортиш-тушириш ишларини в омбор операцияларини
комплекс механизациялаш тизимини лойиҳалаш
3.1. Ортиш-тушириш машинаси ва жиҳоз турларини танлаш
Ортиш-тушириш машина (ОТМ), қурилма ва жиҳозларни қуйидаги асосий техник ва эксплуатацион талабларга риоя қилган ҳолда танлаш лозим.
Машиналар, қурилмалар ва жиҳозлар ортиш-тушириш ишларини ва омбор операцияларини комплекс механизациялаш ва автоматизациялаш тизими техник даражасини батамом тугал таъминлаши, асосий ишлаб чиқариш жараёни технологияси: юкларни қабул қилиш, сақлаш, ортиш-тушириш ишларига мувофиқликда бўлишини таъминлаши керак.
Танлаб олинган машина ва қурилмалар мажмуи, олдиндан ишлаб чиқилган технологик жараён бўйича фаолият кўрсатиши, лойиҳалаштирилаётган объектда ортиш-тушириш ишларини комплекс механизациялаш ва автоматизациялаш чизмаси асосини ташкил этиши керак.
3.2. Ортиш-тушириш машина ва жиҳозларини
сонини ҳисоблаш.
Ортиш-тушириш фронтининг техник жиҳозлаш, ОТМ ларидан вақт ва қувват бўйича самарали фойдаланишни ва ҳаракатдаги составларни юк операцияларида минимал тўхтаб туришини таъминлаши лозим. Ортиш-тушириш машиналарини зарурий сони бажарилаётган иш ҳажми асосида, қўйидаги формулалар ёрдамида аниқланади:
барча турдаги юклар учун
Z = Qсут · Kқ · (1 - α) · β / (nсм · Qсм) , дона (3.1)
контейнерлар учун
Z = Nсут · Kқ · (1 - α) · β / (nсм · Nсм) , дона (3.2)
бу ерда nсм – суткадаги сменалар сони;
Qсут – суткалик юк айланмаси **, т/сут: