Файл: Учебное пособие предназначено для самостоятельной работы студентовзаочников инженерного факультета Ярославской государственной сельскохозяйственной академии.doc

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 03.02.2024

Просмотров: 20

Скачиваний: 0

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.

Предисловие
Данное учебное пособие предназначено для самостоятельной работы студентов-заочников инженерного факультета Ярославской государственной сельскохозяйственной академии.

Учебное пособие содержит методически обработанный материал для совершенствования навыков чтения и понимания оригинальных текстов по специальности с целью извлечения интересующей информации. Вместе с тем, на базе представленного учебного материала формируются коммуникативные способности, ограниченные рамками ситуативно-обусловленной беседы, в том числе, умение представиться, кратко охарактеризовать свой вуз, своё предприятие, сферу своих профессиональных интересов и обязанностей. Данное пособие состоит из следующих разделов:

  1. Контрольные работы в пяти вариантах

  2. Лексический минимум

  3. Тексты для самостоятельной работы

  4. Грамматический справочник

Учитывая то, что обучающиеся на заочном отделении имеют иногда значительный перерыв в занятиях по иностранному языку и уровень их подготовки различен, самостоятельные занятия следует начинать с повторения основ грамматического строя английского языка по определенным темам, что даёт возможность овладеть первоначальными навыками перевода и понимания текстов на иностранном языке.

Грамматический материал, подлежащий изучению на курсе, включает:

  1. Порядок слов в повествовательном, вопросительном и отрицательном предложениях.

  2. Глагол

2.1. Видовременные формы глаголов группы Simple, Progressive и Perfect в действительном и страдательном залогах (образование, употребление и перевод на русский язык).

    1. Модальные глаголы и их эквиваленты

    2. Причастие I и причастие II (образование, функции, формы, употребление и перевод)

  1. Артикль (определенный и неопределенный)

  2. Существительное (категория числа, падежа и словообразование)

  3. Местоимения (личные, притяжательные, возвратные и указательные)

  4. Прилагательные и наречия (степени сравнения)

  5. Числительные (количественные и порядковые)

  6. Предлоги

После завершения данного этапа работы следует приступить к выполнению контрольной работы и переводу текстов. Проверка понимания текстов проводится преподавателем во время пребывания студентов на занятиях в ходе экзаменационной сессии путём:

  1. Тестирования

  2. Выборочного чтения и перевода текстов

  3. Ответов на вопросы к тексту на английском языке и других заданий

  4. Передачи содержания текстов на английском языке

  5. Чтения текстов без словаря и передачи их содержания на русском языке

  6. Воспроизведения диалогов на бытовые темы.


Каждое контрольное задание в данном пособии предлагается в пяти вариантах. Студенты должны выполнить один из пяти вариантов в соответствии с принятыми нормами.

В конце сессии студент должен сдать зачет, который включает:

  1. Выполнение контрольной работы (свой вариант в соответствии с шифром. Студенты, шифр которых заканчивается на 1 или 2, выполняют вариант № 1; на 3 или 4 - № 2; на 5 или 6 - № 3; на 7 или 8 - № 4; на 9 или 0 - № 5);

  2. Устный перевод текстов для самостоятельного чтения к контрольной работе;

  3. Подготовку устного сообщения на английском языке по заданным темам;

В случае появления трудностей, Вы сможете получить квалифицированную индивидуальную консультацию на кафедре иностранных языков по любому интересующему Вас вопросу.

Контрольная работа

I курс инженерный факультет
Вариант № 5.
I. Выберите правильную видовременную форму глагола и переведите полученные предложения.
1. Many machines are known ( to power) by tractors.

a) to power

b) to be powered

c) to have been powered

d) to be power
2. In recent years the diesel engine ( to become) the accepted power for all British tractors.

a) had become

b) has become

c) became

d) is becoming
3. I came to the farm. The mechanic (to work) there.

a) have worked

b) works

c) worked

d) was working

4. I (to check) the lifting mechanism while my friend is removing wheels to clean.

a) am checking

b) will be checking

c) check

d) to check

5. I (to finish) to lubricate all oiling points by 5 o’clock.

a) will finish

b) will have finished

c) finished

d) finish

6. We cannot begin harvesting grain crops because it (to rain) heavily now.

a) is raining

b) rains

c) rained

d) was raining

7. Some tractor-drawn types (to drive) by the power take-off of the tractor.

a) drive

b) are driven

c) is driven

d) driven

8. The field to be manured (to plow) in autumn.

a) is being plowed

b) is plowed

c) is plowing

d) plow

9. The farm (to receive) new combines. You can see them in the field.

a) receive

b) is received

c) is receiving

d) has received

10. The yields of crops (to increase) since last year.

a) are increased

b) will be increased

c) were increased

d) have been increased

II. Выберите правильную форму модального глагола и переведите полученные предложения.
1. This moldboard ..... be called the stubble type of moldboard.

a) must

b) should

c) may

d) ought to

2. The farmers doubt whether they ..... get high yields of crops on this soil.

a) should

b) must

c) ought to

d) can

3. Maintenance operations .......to be carried out on a continuous basis.

a) have

b) must

c) can

d) may

4. Sophisticated machinery......require highly skilled and trained operators.

a) have to

b) may

c) should

d) can

5. The mechanic ...... check all the equipment but he hadn’t enough time.

a) was able to

b) was allowed to

c) was to

d) had to

    1. Дополните предложения Причастием I или Причастием II и переведите на русский язык.



1. ..... many greasing and oiling points the combine harvester requires careful lubrication attention.

a) Having

b) Had

c) Having had

d) Having been had

2. The ground...... with dead grass from the previous crop, one should prevent the old stubble from catching on the guards.

a) covering

b) being covered

c) having covered

d) covered

3. ...... a tractor, dust is the principal cause of rapid wear.

a) Entered

b) Having entered

c) Having been entered

d) Entering

4. The combine ......last week is already in use.

a) buying

b) having bought

c) having been bought

d) bought

5. There are many types of plows and other implements......in preparing land for crops.

a) using

b) having used

c) used

d) use

    1. Переведите следующие предложения с русского языка на английский, используя правильные видовременные формы глаголов.



    1. В последнее время принимаются меры по восстановлению сельскохозяйственного машиностроения.

    2. Высокая эффективность использования новой сложной техники может быть достигнута только при правильной организации ее использования.

    3. Вам следует заменить технику на более совершенную.

    4. Компьютеризация машин позволит повысить эффективность работ.

    5. Для руководства ремонтом двигателей имеются специальные учебники.

    6. Требуется некоторое время для того, чтобы завести двигатель.

    7. На работу двигателя повлияла его неудовлетворительная конструкция.

    8. Двигатель изменил тепловую энергию в механическую энергию.

    9. Инженеры разработают новую модель трактора.

    10. Этот инструмент, присоединенный к трактору, легко транспортируется.

    11. Масло, использующееся для смазки двигателя, должно быть хорошим и чистым.

    12. Эта книга должна помочь понять общие принципы работы распространенных видов техники.

    13. В последние годы было изобретено много видов плуга.

    14. Ремонтируя этот двигатель, я должен был часто пользоваться руководством.

    15. Магнитное поле, окруженное первичной обмоткой, разрушается.

V. Подставьте вместо пропусков подходящие по смыслу слова и переведите полученные предложения на русский язык.

1. The bearings stop the ....twice for each revolution of the crankshaft.

a) rings

b) piston

c) cylinder

d) engine

2. Wheel tractors are made with three or four......

a) engines

b) frames

c) wheels

d) ploughs

3. A.....is referred to as a utility tractor.

a) general-purpose tractor

b) track-type tractor

c) wheel tractor

d) row-crop type tractor

4. The base or ......of an engine is that part to which all parts of the engine are attached.

a) piston

b) frame

c) crankshaft

d) cylinder

5. The piston pin connects the .....to the piston.

a) bearings

b) engine

c) oil rings


d) connecting rod

VI. Прочитайте текст А и выполните упражнения после текста.

Canada

Canada covers all of the North American continent to the North of the USA except Alaska and the small French islands of St. Pierre and Miquelon near the Atlantic coast. Canada is washed by three oceans: the Atlantic, the Pacific and the Arctic. The population of Canada is about 26 million people. The country occupies the territory of 9976 thousand square kilometers. The capital of Canada is Ottawa with the population of more than 300 thousand people.

Canadians are the nation composed of two linguistic and cultural groups: French and English. Thats why two official languages of Canada are English and French.

Canada shares with the USA four of the five Great Lakes. The most admirable sight which attracts tourists from all over the world is the Niagara Falls.

All parts of the country have cold weather in winter. The winter in Canada lasts from 4 to 5 months with heavy snowfalls. It rains more in the east and west than in Central Canada.

Canada is a federal state. The official head of the stale is the Queen of Canada, represented in Canada by the Governor-General.

Canada has a parliament. The Canadian Parliament is made up of the House of Commons and the Senate.

Despite its small population Canada is a great industrial country and manufacturing is the foremost sector of its economy. Canada is an important producer of oil, gas, pulp, paper and electricity from hydroelectric stations. The main industries are food "and beverages, transport equipment, textiles, clothing and machinery. Agriculture is also very important for Canadian economy. Canada traditionally exports wheat, oats, sugar beet, soy beans, tobacco, and potatoes.

Canada's largest cities are Vancouver, Edmonton, Regina, Winnipeg, Calgary, Toronto, Hamilton, Ottawa, Montreal, Quebec and Halifax. The main ports are Vancouver, Toronto, Hamilton, Montreal, Quebec and Halifax. All the main cities are situated in the south of the country near the USA border.
Задание 1. Задайте вопросы на английском языке и ответьте на них
1. Где расположена Канада?

2. Какие языки являются официальными в Канаде?

3. Что вы можете сказать о климате Канады?

4. Какие самые большие города в Канаде Вы знаете?

5. Какие отрасли промышленности являются самыми важными для канадской экономики?
Задание 2. Перескажите текст, опираясь на заданные вопросы, как на пункты плана.

VII. Переведите текст B с английского языка на русский и ответьте на вопросы.
Reciprocating Engine Parts.
The engines used in tractor are of reciprocating type. Reciprocating parts slide against confining walls or surface such as the cylinder walls.
Piston. Piston rings. The piston is round and cylindrical. It is usually attached to the crankshaft by a rod which leaves it free to move back and forth or up and down in the cylinder. The bearings stop the piston twice for each revolution of the crankshaft. The engine piston is made of cast iron or an alloy of aluminum. The piston of the engine is made to move back and forth in the cylinder owing to the explosion of the fuel mixture. This back-and-forth movement of the piston is transmitted through the connecting rod and crankshaft to the belt pulley, and thus power is generated.

In order that the piston may not leak gases between it and the cylinder walls it is provided with rings. These rings are usually of cast iron and fit closely into grooves about the piston. The function of the piston rings is to retain compression and, at the same time, reduce the cylinder-wall and piston-wall contact area to a minimum.


Piston rings are classed as compression rings and oil rings. The rings toward the crank end of the piston are called oil-control rings. The head end of the piston is fitted with smooth rings whose purpose is to confine the gases to the combustion chamber and to conduct heat from the hot piston to the colder cylinder wall.
Piston pin. The function of the piston pin is to connect the connecting rod to the piston and, at the same time, provide a flexible connection between the two.
Вопросы к тексту В. Переведите на русский язык и ответьте на данные вопросы?


  1. What engine type is used in tractors?

  2. What is the piston?

  3. What is it provided with?

  4. What is the function of the piston rings?

  5. How are they classed?

  6. What is the function of the piston pin?


VIII. Запишите основную идею каждого абзаца данного текста на русском языке.
Machinery Management
Machinery and equipment on American farms has become a major input to the production process. The investment in machinery and equipment has been growing over time. According to the US Department of Agriculture study, this investment has exceeded 75 billion dollars, which is 11 percent of the total farm assets.

The growth of mechanization has extended the ability of many farm operations to make profit. It has become advantageous for many farms to increase expenditures for machinery and equipment in order to reduce labor cost. The automation that has taken place in egg production is a good example of substitution of equipment for labour.

For some farms, the mechanization process has become a necessity. For example, many fruit and vegetable farmers found it difficult to employ an adequate quantity of reliable seasonal labour needed to grow and harvest the crops. That is why many growers have been forced to apply machinery and equipment more extensively.

Increased mechanization has become a means of reducing risk, particularly the risk due to weather. By applying powerful machinery, the possibility of completing the necessary jobs within the desired period of time is increased.
IX. Выполните итоговый тест.


  1. Our engineer is here. He ..... .

a) has just come

b) just came

c) is just coming


  1. The harrowing .... with harrows.

a) always done

b) is always done

c) always do


  1. The first tractors ..... for plowing and threshing.

a) were used

b) was used

c) used


  1. The effects of friction......be serious.

a) should

b) can

c) have to


  1. They ..... a lot of problems since they bought a new tractor.

a) have had

b) have

c) are having


  1. After ....through the filter, the oil travels through oil galleries..

a) passed

b) having passed

c) passing


  1. In order that the splashing ......take place a “dipper” is provided on the end of the big end cap.

a) may

b) need to

c) should


  1. Tractors will .... be equipped with oil filters.

a) can

b) may

c) have to


  1. The tractor operator ..... know the correct oil pressure at which his engine..... run.

a) must, should

b) should, need

c) may, need


  1. The engineer ..... repair this harrow yesterday.

a) had to

b) may

c) is allowed to


  1. The type of brakes.....to tractors are usually either internal expanding brakes or disk brakes.

a) fitting

b) having fitted

c) fitted


  1. .... larger machines they reduce labour costs as the job is completed faster.

a) used

b) being used

c) using