Файл: Технологический университет.docx

ВУЗ: Не указан

Категория: Не указан

Дисциплина: Не указана

Добавлен: 05.05.2024

Просмотров: 275

Скачиваний: 0

ВНИМАНИЕ! Если данный файл нарушает Ваши авторские права, то обязательно сообщите нам.


Б. Употребление нисходящего тона *

С этим тоном произносятся:

  1. Повествовательные предложение, выражающие категорические сообщения и утверждения:




Yes.

I `don`t know.

I `study at the Uni versity.



  1. Вопросы, начинающиеся со специального вопросительного слова:

`What do you want?

`Where is the teacher?

`When will you come?

`Why `can`t you do it?

`What book are you reading?

`How `long did you rest?

`How `many books have you?


  1. Вторая часть альтернативного вопроса (после союза or или)


`Do you `like tea | or coffee?
* Под нисходящим тоном подразумевается падающее завершение предложения (или части его).

`Will you `go to the country | or `will you `stay in town?

`Are you busy | or free now?


  1. Первая часть разделительного вопроса:

You are busy now, | aren`t you?

They `live in Moscow, | don`t they?


  1. Побудительные предложения, выражающие приказы, распоряжения, поведение:

́Go to the blackboard.


́Let`s ́read the text.

́ Don`t ́come ́here to -morrow.
В. Употребление восходящего тона*

С этим тоном произносятся:

  1. Вопросы, начинающиеся с глаголов have (had), do (did), am, is, are (was, were), shall, will и с модальным глаголом can (could), must, may и требующие ответа да или нет (т.е. общие вопросы):


`Have you a sister?

`Do you `live in Moscow?

`Did you `work yesterday?

`Are you a student?

`Were you in `Sochi `last year?

`Will you `go to the cinema?

`Can you `speak English?

`Must I `do this work?

`May I `go home?


  1. Первая часть альтернативного вопроса (до союза or или):

`Have you a sister | or a brother?

`Are you a student | or a teacher?

`Do you `know English | or German?


  1. Вторая часть разделительного вопроса:

You `study English, | don`t you?

He is a student, | isn`t he?

She has a family, | hasn`t she?

They must do it, | mustn`t they?




  1. Все элементы перечисления, кроме последнего:

I `like milk, | butter, | cheese | and cream.

`Give me a pen, | a pencil | and some paper.

He writes, | reads | and `speaks English.

A, | B, | C,| D are `letters of the `English alphabet.
*Под восходящим тоном подразумевается восходящее завершение предложения (или части его).


  1. Вежливые просьбы

`Open the window, please.

`Will you `close the door?


  1. Части предложения, не законченные в смысловом отношении, например распространенная группа подлежащего (подлежащее с определением или выраженное однородными членами), сказуемое вместе с дополнением, определяемое слово с определением, обстоятельство, стоящее в начале предложения перед подлежащим, группа вводных слов и др.:

`Every day | my `friend and I | have `English lessons | at the university.


обстоятельство

распространенная группа подлежащего

сказуемое с дополнением

обстоятельство


Г. Неударные элементы предложения
Чтение служебных слов

В английском предложении (в обычной речи) ударение не падает на служебные слова: артикли, вспомогательные и модальные глаголы в утвердительном предложении; глаголы have в значении иметь, be в значении быть, находиться, а также в роли глагола-связки в утвердительном предложении; предлоги, союзы. Частицы, а также личные и притяжательные местоимения.

Находясь в безударном положении, эти слова имеют ослабленные (редуцированные) формы произношения.
Упражнение

Прочтите следующие предложения, обращая внимание на произношение служебных слов:

Артикли

a [ə] A friend in need is a friend indeed.

an [ən] перед гласными An apple a day keeps the doctor away.

the [ðə] To be or not to be that is the question.

the [ði] перед гласным I study at the university.

Предлоги

at [ət] A drowning man will catch at a straw.

for [fɔ(ə)] [f(ə)r] In for a penny in for a pound.

from [frəm] From a frying pan into the fire.

into [`intə] перед согласным Put the book into the bag.

into [`intu] перед гласным Don`t come into Ann`s room.

of [əv] Out of sight, out of mind.

to [tə] перед согласным It`s no use carrying coals to Newcastle.

[tu] перед гласным You will have to open the window.
Союзы

and [ənd, ən] Joy and sorrow are as near as today and tomorrow.

as [əz] This story is as old as the hills.

but [bət] It never rains but it pours.

ot [ɔ(r)], [ə(r)] East or West, home is best.

than [ðən] Better late than never.

that [ðət] All is well that ends well.

Глаголы-связки и вспомогательные глаголы

am [əm], [m] I am a student.

are [a (r)], [ə(r)] Two heads are better than one.

be [bi] To be foretold is to be forearmed.

can [kən], [kn] Never put off till tomorrow what you can do today.

could [kəd] I could not come to see you that day.

does [dəz] One swallow does not make summer.

had [həd] I had finished my work by 5 o`clock yesterday.

has [həz] He has just left.

have [həv] I have been there many times.

must [məst] I must be off.

shall [ʃəl] When the sky falls, we shall all catch larks.

was [wəz] He was born under a lucky star.

were [wə(r)] They were all safe and sound.

should [ʃəd] A liar should have a good memory.

would [wəd] He said he would do it.

Личные и притяжательные местоимения

you [ju:], [ju] You are right.

She [ʃi:], [ʃi] She is well.

he [hi:] . [hi] He is busy.

we [wi:], [wi] We are ready.

me [mi:], [mi] Give me a pencil, please.

us [əs] Come and see us today.

them [ðəm] I see them very seldom.

her [hə:] Give me her bag.

Your [jɔ], [jɔ:], [jɔ (r)] How is your family?
Примечание: в данный список вошли наиболее употребляемые служебные слова.

TEXT 1


  1. Глаголы to be, to have в Present Indefinite Tense Form.

  2. Личные и притяжательные местоимения.

  3. Множественное число существительных.

  4. Притяжательный падеж.


MY FAMILY
I`m Mr. Smith.

This is my family: my wife, | my sin and my daughter.

My wife`s name is Kate.

We have three children. The boy`s name is Peter. He is fourteen years old.

The girl name is Susy.


She is still quite young.

She is only three.

And John is the youngest. He was born a week ago.
Упражнения

  1. Заполните пропуски личными местоимениями:

(он) … is my son.

(они) …are our children.

(мы) … are his daughters.

(она) … is her daughter.

(я) … am Mr. Black.

(вы) …are ill.


  1. П
    роспрягайте глагол в следующих предложениях:




  1. Заполните пропуски глаголом to be в соответствующем лице и числе:

  1. She … ten years old. 2. I … twenty. 3. This … his family. 4. We … young. 5. They … girls. 6. She … my sister. 7. You … twenty five years old.




  1. Переведите на английский язык:

Моя семья, ваша дочь, его жена, ее сын, наши семьи, их дети.


  1. Проспрягайте глагол в следующих предложениях.

I have a flat. I have a child.


  1. Переведите на английский язык:

Имя девочки – Сью. Имя мальчика – Питер. Имя моего мужа – Джон (John). Фамилия его жены – Джексон.


  1. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму:

The boy`s name is John. He has a family. She is eight years old.



  1. Дайте краткие и полные ответы на следующие вопросы:

  1. Are you John? 2. Is she Mary? 3. Is he twenty years old? 4. Are they your children? 5. Is he young? 6. Are they old? 7. Is your name Mary? 8. Have you a family? 9. Has he a son? 10. Has she a daughter? 11. Have you a wife? 12. Has she a husband? 13. Have they children?



  1. Поставьте следующие существительные во множественное число и прочтите их:

family, wife, child, name, year, son, girl, boy, man, woman, shelf, box, place, mess, size, match, dish.


  1. Ответьте на следующие вопросы:

A. What is your name? What is your sister`s name? What is her name? What is your brother`s name? What is his name? What is your wife`s name? What is your son`s name? What is her husband`s name?

B. How old are you? How old is your brother? How old is your sister? How old are they? How old is your daughter? How old is his wife? How old is her husband?


  1. Поставьте подлежащее во множественное число и сделайте соответствующие изменения:

The boy is a postgraduate student. She is an engineer. The girl is in the room. He is very young. His son is a doctor.


  1. Поставьте общие вопросы к следующим предложениям и дайте краткие ответы:

His family is small. They have two children. The girl is ten. The students are at the lesson. She has a sister.


  1. Составьте предложения из следующих слов:

  1. l. daughter, young, her, is. 

  2. name,. his, John, is. 




  1. children, two, has, she. 

  2. only, he, twelve, is, old, years. 

  1. Переведите на русский язык следующие предложения:

The boy is twelve. The girl's name is Mary. We have two children. His son has a family. My sister's name is Lyly. I am a student. They are in Moscow. 


  1. Заполните пропуски притяжательными местоимениями. Соответствующими личными местоимениями, данным в скобках.